maandag 8 juli 2013

Personal Jesus

Lake Powell, het op één na grootste kunstmatige meer van Amerika, dat zich uitstrekt over meer dan 3140 kilometer, kun je blijkbaar het best beleven door er op te gaan varen.
Gisteren, bij het naderen van Page, kwam ik enorm veel Amerikanen tegen met een gigantische speedboot op sleeptouw, achter een minstens even gigantische auto. Als toerist kun je zelf een houseboat gaan huren, of kun je een rondvaart op het meer reserveren.

Vanmorgen, bij het buitenrijden van Page, op weg naar mijn boottocht, bemerk ik een paar kerkgangers. Het zijn leden van de First Baptist Church. Of zijn het er van de Church Of Nazarene, de kerk ernaast? Tot mijn verbazing volgen er daarna nog dertien kerken, allemaal naast elkaar. Lutheran Church, United Methodist Church, …, heeft elke inwoner van page zijn eigen kerk?
Een paar Jehova getuigen wenken me, dat ik hen gerust mag vergezellen, en dat het bovendien ook nog eens lekker fris is binnenin hun gebouwtje. Aan de All Nations Seventh-day Adventist Church zitten een paar mannen met een hoogtewerker in de weer, de dakgoot van hun kerkgebouw moet hersteld worden. Binnenin is er ook nog flink wat werk, één van hen neemt me mee om me de restauratievorderingen te laten zien. Er zijn isolatiewerkzaamheden aan de gang, tijdens hete zomers kon de temperatuur tijdens een zondagsdienst immers wel eens oplopen tot zo’n 53° Celcius, zegt ie. Volgende week komen er vanuit los Angeles nog eens zeventien zielsverwanten een handje toesteken aan de verbouwingen. In de volksmond noemen ze dit hier de Holy Rim, zegt ie lachend, vijftien kerken op een rij. Toen men begin jaren ’50 aan de bouw van de Glen Canyon stuwdam begon, kwamen er arbeiders van over gans het land hier naar toe, allen met hun eigen geloofsovertuiging. De overheid reserveerde toen deze strook grond om er elk hun kerk op te laten bouwen.
Aan de Immaculate Heart Of Mary Catholic Church hoor ik een groep kinderen bezig, Sunday Shool, 9:00 AM.

De boottocht op het meer is een mooie aanvulling op het canyongebeuren. We zitten met een man of dertig op het bovendek. Net voor aanvang komen er dreigende onweerswolken opzetten, boven de canyons is julimaand blijkbaar onweersmaand. Ik bid dat het droog blijft.


Geen opmerkingen: