donderdag 4 juli 2013

Piep

Ik rij noordwaarts, Highway 15, vanuit Las Vegas richting Salt Lake City. Op de radio klinkt God Bless America. We zijn 4th of July, happy birthday America, scandeert de presentator, en laten we de dag dat het grootste land ter wereld geboren werd, nooit vergeten!

Na het ontbijt vanmorgen een luchtmatras en wat bedlinnen in de ruime koffer van mijn Jeep Grand Cherokee gegooid, voor het geval het moeilijk mocht blijken hier of daar slaapgelegenheid te vinden onderweg. Voor de passagierszetel een piepschuim koffer geplaatst, voor een kwart opgevuld met een grote zak crushed ice, dergelijke eenvoudige koelkasten zijn hier zowat in elke winkel te koop. Bij deze temperaturen gaat immers niemand op stap zonder drinkwater in z’n auto. Onderweg begon me trouwens te dagen waarom ze dit goed isolerend materiaal de naam piepschuim hebben gegeven. De gps moet ik naderhand op het dashboard zien te monteren want het is reeds het tweede exemplaar dat de brandende hitte op de voorruit van de wagen niet aankan, battery too hot to be charged!

Bij het binnenrijden van de staat Utah is het opmerkelijk hoe het landschap plots veranderd, vanaf hier geen dorre woestijnvlaktes meer, maar wel reusachtige, rode rotspartijen, alsof de autoriteiten onderling afgesproken hebben waar de grens van Canyonland precies moet liggen.

Allen, de eigenaar van de zeer sfeervolle B&B die ik ontdek in Springdale, raadt me aan te gaan wandelen in de buurt van Kolob Terrace, een hoger gelegen plateau, begroeid met pijnbomen, dat me verkoeling zal brengen. Onderweg naar Kolob zie ik de buitenluchttemperatuurmeter van de Jeep voor het eerst onder de veertig graden zakken, Allen krijgt gelijk. Vooral daar ik tijdens mijn wandeling getrakteerd wordt op een fikse onweersbui.



Geen opmerkingen: